Hokjestest

Online interactief spel over vooroordelen op basis van een selfie
Voor stichting Critical Mass ontwikkelde wij de Hokjestest. Door de Hokjestest worden jongeren geconfronteerd met hun eigen vooroordelen. De Hokjestest laat zien hoe je mensen soms totaal verkeerd kunt inschatten op basis van slechts het bekijken van een profielfoto. Een speler upload zijn of haar foto en geeft anoniem antwoord op 10 ja-nee vragen, zoals ‘Ben je gelovig?’ of ‘Ga je op all-inclusive vakantie?’. Vervolgens kan je zelf het spel spelen waarbij je willekeurig foto’s krijgt te zien met dezeflde vragen. Wat vertelt jou uiterlijk? Hoe schatten mensen jou in op basis van 1 profielfoto? Wat mensen hebben ingevuld vind je terug op je persoonlijke pagina. De Hokjestest is ontwikkeld met subsidie van de gemeente Amsterdam en het spel werd gelanceerd op 21 maart 2014, waarbij op de eerste dag al meer dan 25.000 mensen de Hokjestest speelden.

Zie bijgaand een visuele uitleg wat de Hokjestest inhoudt en hoe je zelf ook kan meedoen.

Door het ontwerp ideaal te gebruiken op iedere device.

De interactie werkt zoals Tinder, want dat kennen jongeren.

Meestal kloppen de vooroordelen niet.

Veel kranten schreven over de Hokjestest.